Ben bu sözü
–kimin söylediğini belirtmeksizin- Batı’da naklettiğimde, bazıları bunun
Proudhon’un sözü olduğunu sandılar. “Bu ağırlıkta ve kesinlikte bir söz
Proudhon’un ne haddine ?” diyordum. Bazıları da “Dostoyevski söylemiştir”
diyorlardı. Dostoyevski, “Bir yerde bir adam öldürülmüşse, suça katılmayanların
da eline kan bulaşmıştır” der. Bu da bir bakıma doğrudur. Fakat Ebu Zer’in ne
dediğine dikkat edin! Ebu Zer’in bu sözü, bir dinin sözüdür, din adına
konuştuğunu iddia eden bir din adamının değil! Fransız İhtilâli’nden sonra
söylenmiş, çeşitli etkilerin ürünü bir söz de değildir. Fransız İhtilali’ndan
çok önce , Gıfar Kasulluğu doğuran, yoksulluğun doğmasına sebep olan kişilere
karşı ayaklanılması değil, toplumdan hakkını zorla alması vurgulanıyor. Niçin
topluma, herkese karşı? Çünkü herkes bu toplumda yaşayan herkes, benim yoksul
ve aç olmam dolayısı ile sorumludur… Sömürücünün eylemine katılmış demektir…
Bu Sözün
temsil ettiği dini, insanlığa ve halka karşı bu açıdan bakan bir dini, tarih
boyunca yoksulluğu statüko haline getirmeye ve korumaya çalışan din ile aynı
saymak ve aynı yargıyı vermek; insafsızlık, cehl-I mutlak, hem gülünecek, hem
de ağlanacak bir durum değil midir?
Selâm
(81) Merhum Şeriatî’nin; gençliğinden beri özel bir ilgi duyduğu
Ebu Zerr-I Gıfârî (Cündeb ibn Cünâde); İslâm’dan önce de muvahhid olan
Haniflerden idi. Müslümanlığı ilk kabul edenlerin dördüncüsüdür. Resûl-I Ekrem
(s.a) ve Hz. Ali tarafından çok sevilmiş ve
övülmüştür. Muaviye’nin Şam valiliği sırasındaki yolsuzluklarına karşı
çıkması dolayısı ile Medine’ye getirilmiş ve oradan da yaşama şartları ağır
olan bir yere sürülmüş, Hicret’in 32.yılında orada vefat etmiştir (Gölpınarlı,
Nebcu’l-Belağa çevirisi, s. 183-184). Dr. Şeriatî henüz 20 yaşında iken Ebu
Zerr’in hayatı hakkında Arabça bir kitabı Farsça’ya çevirmiştir (bu konuda bkz.
–(bu Kitab’ın Sunuşu’nda da anılan)- Ali Şeriatî Üzerine Bir Oturum, s. 12).
Metin-de Ebu Zerr’den nakledilen söz şiddetli bir söz olduğundan, hafifçe
yumuşatılmıştır. “Evinde azık bulamayan kişi nasıl olur da topluma kılıç
çekerek karşı çıkmaazi şaşarım” mealindedir.
Dr. Ali Şeriati - Dine Karşı Din
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder